Steps to interim use

You need a plan to implement your idea? Here you will find the first steps on how to get to your interim use.

You have an idea - step 1:

  • Create a concept (describe the idea and explain your plan for implementation in concrete terms)
  • possibly search for comrades-in-arms
  • Kosten kalkulieren und bei Bedarf einen Antrag auf Förderung stellen Niedrigschwellige Kulturförderungsangebote findet ihr auf den Seiten des/der:

    – Kulturbüro der Stadt Oldenburg / Amt für Sport, Kultur und Museen der Stadt Oldenburg (ganzjährig) unter: https://www.oldenburg.de/startseite/kultur/kulturbuero/kulturfoerderung.html

    Zusatzinfo: Für eine sehr niederschwellige Förderung von kleineren Projekten bietet es sich an das Kulturbüro (Sekretariat) direkt zu kontaktieren, das Vorhaben kurz zu schildern und eine Förderanfrage zu stellen. Förderungen bis zu 500€ sind auf diese Weise möglich und ihr erhaltet per Email ein kurzes Formular für den Antrag. Diese Antragsmöglichkeit steht auch nicht-professionellen Kulturschaffenden offen und ist der Erfahrung nach auch kurzfristiger möglich (innerhalb weniger Wochen).

    – MACH|WERK Ausschreibung (ein Mal jährlich Abgabefrist 31. August für Umsetzungen von Oktober des Antragsjahres bis September des Folgejahres) unter: https://www.oldenburg.de/metanavigation/presse/pressemitteilung/news/nichts-wie-ran-ans-machwerk.html

    – Oldenburgische Landschaft (ganzjährig und mehr) unter:
    https://www.oldenburgische-landschaft.de/foerderung/regionale-kulturfoerderung/)

    – Für Studierende: Beim FemRef bzw. AStA und der Universitätsgesellschaft Oldenburg e.V.
    https://femref.uni-oldenburg.de/landing/angebote/finanzantrag/
    https://asta-oldenburg.de/angebote/projektfoerderung/
    https://uol.de/ugo/foerderung

  • Request ROOM ON TIME:
    • Raum suchen: Was brauchst Du? Wann und wie lange? Wo? (Bitte füllt das RAUM SUCHE-Formular dafür aus!)
    • Discuss room offers
    • Find room
    • Clarify other requirements for use - RAUM AUF ZEIT supports you if necessary with the necessary permits, with a contract template, in questions of liability, conditions, insurance and legal form.
    • Establishing contact via RAUM AUF ZEIT with owner:in/ brokerage firm
    • Another request: Read the ethical guidelines of our work at RAUM AUF ZEIT, which you can find at the bottom of this page. A questionnaire will support you in reviewing your project idea.

Organization of use - Step 2:

  • Inspection of the room together with RAUM AUF ZEIT
  • Research funding opportunities for your project
  • Make the necessary applications for permits
  • Agree duration and costs of use with owner and conclude lease/user agreement.
  • Start public relations - RAUM AUF ZEIT is happy to support you here as well, as needed, sending out press releases and/or sharing your stories on Instagram.

Start interim Use! - Step 3:

  • Create access: organize the set-up and running of the interim use (regulation on opening and closing times as well as events, compliance with specifications and security).
  • Coordinate public relations and invite people to your project's opening, events, hours of operation via press releases, print and social media
  • Neighbor:inside may also like to come - involve you!
  • Regulate the care of the premises and the material needs during the interim use (equipment cleaning and service, regulation of interim cleaning during public traffic, etc.; preparation and regulation of the return of the room at the end of the use).
en_USEnglish
Skip to content